Monday 6 August 2012

LETS START!

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualikum wbt..

Dengan lafaz Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani, maka aku bermulalah menjadi seorang 'blogger'
well, kenapa aku tiba2 buat blog ni?
dah kurang tebiat or bnyak sangat masa terluang?(bajet bnyak masa free as medical student)
btw currently mmg lah bnyk masa coz tngah cuti sem kan, nanti dah masuk 2nd year xde laa masa sgt kan?

actually being a blogger is not something that i have interest in
tp aku rasa dengan menulis blog ni, i can freely throw what i'm thinking about, what i want to talk about, what i'm mad at, and being an emo man..haha
however above all of that aku rasa blog can be a good way to do da'wah
ingat balik tujuan hidup kita kat muka bumi ni as kahlifah n hamba kepada Allah..
in other words habluminannas dan hablunminallah
habluminnallah ni mestilah ibadat kita buat sari2 kan..

so lets emphasis kat habluminannas
kalau ikut firman Allah dalam surah ali imran ayat 104:

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (QS. 3:104)

 jadi ni tugas kita sesama manusia kan?

Rasuluullah bersadba : 
"Barangsiapa diantara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia merubah/mencegah dengan tangannya (kekuasaan) jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya (merasakan tidak senang dan tidak setuju). Dan itu adalah selemah-lemah Iman". - [Di riwayatkan oleh Imam Muslim #49]

kalau tgk hadis ni pulak aq rasa lemah sgt ke iman aku ni?
yela asyik guna hati je 
tp deep in my mind aku selalu terfikir something to do about it tp susah sgt nk buat
so why not aq tulis je kan
mebi akan ada yang baca  n ada yang lakukannya..
ada laa jgk sumbangan aku kan..
ap yang paling peting niat kita lah kan dalam buat sesuatu perkara tu
  إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ  (Sesungguhnya amal-amal perbuatan itu bergantung pada niat-niatnya)
so selalu laa update niat kita untuk ikhlas kat Allah swt
hopefully apa yang aku buat dapat kerahmatan dariNya..ameen..
 
to be continue.....


No comments:

Post a Comment